Dowód zamiast biletu

  • warning: readfile(http://cw.money.pl/mapki_pogoda_mala.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 1.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_kursy_nbp.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 1.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_wiadomosci_kraj.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 2.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_wiadomosci_swiat.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 3.

Poniedziałek 22 września jest obchodzony jako europejski dzień bez samochodu.
***
Czym jest samochód? Dobrodziejstwem, czy przekleństwem?
***
I chociaż tego dnia władze proponują pozostawienie samochodów prywatnych w garażach i na parkingach, to i tak specjaliści wskazują, że 60 % pojazdów poruszających się po naszych drogach to służbowe: auta kompaktowe, dostawcze i tiry. Dlatego w tym dniu zielona masa krytyczna jadąca przez centra miast będzie skandować hasła:
„Tiry na tory” i „Kolej na kolej” .
Na zielonych WWW. znaleźć można:
***
Takie są fakty:
• Samochody są dziś jedną z głównych przyczyn pogarszania się jakości życia w miastach.
• W ciągu godziny średnie drzewo liściaste wytwarza ok. 1200 litrów tlenu, człowiek zużywa ok. 30 litrów, a samochód 6000 litrów zamienia w spaliny.
• Z raportów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że liczba ofiar śmiertelnych spalin samochodowych wyraźnie przekracza liczbę ofiar wypadków.
• Co roku w Polsce ginie w wypadkach około 7-8 tysięcy osób, a 20 tys. zostaje inwalidami.
• Ponad 30% ludności w krajach Unii Europejskiej jest narażone na hałas, który powoduje zaburzenia zdrowotne.
• Masowa motoryzacja przyczynia się do m.in. otyłości, raka, alergii, nerwic i stresu.
Odpowiedz sobie na pytanie:
Czy można ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów na rzecz transportu zbiorowego, pieszego i rowerowego? Czy jest możliwe żeby za Twoim oknem była cisza bez ulicznego zgiełku? Czy jest możliwe, aby przed Twoim domem znajdował się zielony skwer zamiast parkingu? Czy jest możliwe, aby Twoje miasto było miejscem zdrowym i przyjaznym do życia? Na pewno tak. Jednak nie może się to stać bez społecznego zaangażowania - Twojego, Twoich bliskich, przyjaciół i sąsiadów.
Co Ty możesz zrobić?
• Poruszaj się po mieście piechotą, transportem publicznym lub rowerem...
• Popieraj działania lokalnych władz zmierzające do ograniczania ruchu samochodowego...
• Rób zakupy w sklepie w pobliżu miejsca zamieszkania...
• Bądź przeciwny przeznaczaniu terenów zielonych pod nową zbędną infrastrukturę dla samochodów (drogi, parkingi, stacje benzynowe)...
• Popieraj powstawanie przyjaznych ludziom i środowisku rozwiązań komunikacyjnych, m.in. osobnych pasów dla transportu publicznego, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, stref osiedlowych i stref z ograniczaniem prędkości do 30 km/godz.
• Włącz się aktywnie w działalność społecznych organizacji ekologicznych.
***
Przemierzając Polskę samochodem z wykorzystaniem radia CB na kanale 19 można dowiedzieć się dużo o innych i sobie samych. Robiąc zakupy w centrach handlowych musimy sobie zdawać sprawę, że samochód dostawczy Żuk w tym wypadku nie rozwiąże zaopatrzenia. Godząc się na sklepy wielko- powierzchniowe, zgodziliśmy się na tiry jeżdżące ulicami naszych miast.
***
Wycofanie autobusu 521 z dotychczasowej trasy jest tylko kwestią czasu. Czy wyznaczenie pasów dla autobusów na Trasie Łazienkowskiej skutecznie zniechęci do korzystania z samochodów prywatnych? Wątpliwe. Aby tak się stało strefa płatnego parkowania powinna objąć o wiele większy obszar miasta, ale stawianie parkometrów związane jest potem z koniecznością odśnieżania miejsc parkingowych, konserwacji parkometrów i dozoru, a to nie koniecznie musi być opłacalne dla miasta.
***
Trzydzieści lat temu uczeń XIX LO wyjeżdżając z Międzylesia o godz. 7.15 autobusem 115 lub F był w szkole ( Zbaraska róg Kinowej) o godz. 7.40. dziś jest to mało prawdopodobne.

***
W najbliższy poniedziałek wystarczy mieć dowód rejestracyjny swojego auta zamiast biletu autobusowego. Warto skorzystać z tej oferty, bo warto się przekonać, że nadal warto tłuc się swoim samochodem niż obskurnym Ikarusem.
Jednak pytanie postawione na wstępie będzie z upływem czasu coraz to bardziej natrętnie powracało. Trudno też oprzeć się wrażeniu, że coraz szybciej się poruszamy i coraz mniej widzimy.

Źródło: dzien-bez-samochodu.w.pl

Odpowiedzi

Hasło "tiry na tory" to utopia!

Czy ci co skandują takie hasło, liczą na zbudowanie bocznic kolejowych do każdego supermarketu ?
Ekonomika Żuka, czy jakiegokolwiek innego małego samochodu dostawczego jest bez porównania mniejsza niż dużego tira (licząc ilość paliwa na masę ładunku i przejechaną drogę.
Najwięcej paliwa samochody spalają stojąc w korkach. Niekiedy jest to 100% więcej niż podczas jazdy autostradą. Jeśli chcemy ograniczyć zanieczyszczenie, powinniśmy budować szersze drogie i bezkolizyjne skrzyżowania. Do życia w lasach i na drzewach niech wracają zieloni. 99% mieszkańców miast mieszka tam bo to lubi i z nic w świecie nie przeprowadzi się do ekologicznej lepianki w puszczy Białowieskiej. I dobrze, bo puszcze by zadeptali.

Tiry już nie wrócą...

Rzeczywiście tiry już nie wrócą na tory. Jednak pomysł z budową centrów handlowych i hipermarketów w miastach był pomysłem,który przysparza nam wszystkim wielu problemów.
Z drugiej strony urzędnicy chętnie się na nie zgadzali, bo wielu z nas nie miałoby czym dojechać do Janek ( choć to zły przykład:-)),Nadarzyna, Konika Małego.
A taka była idea budowy centrów na zachodzie Europy.
Spróbujmy w Rzymie, nawet w Pradze, znaleźć taką Galerię Mokotów, Arkadię o Realu nie wspominając w centrum miasta.

Pozdro:-)

Kolej na kolej

Proste pytanie - ile zbudowano w stolicy nowych linii tramwajowych i ile zbudowano stacji PKP ( ta we Włoszczowej się nie liczy:-). Odp. - jedną linię tramwajową i żadnej stacji. A jak mają dojechać białe kołnierzyki na Służewiec Przemysłowy i w głębokie Aleje Jerozolimskie?
Samochodem, bo istniejący układ stacji PKP woził do wielkich zakładów przemysłowych od Ursusa począwszy na Zwarze i Mera Pnefal skończywszy.
Dobrze, że dzień bez samochodu wypada we wrześniu - w październiku będzie jeszcze ciaśniej - zjadą studenci.

Pozdrawiam,
j.

Przykład idzie z góry

Lubię naszych urzędników i żurnalistów.
Zdziwieni, że wypożyczono wczoraj tylko 10% rowerów z liczby 400.
Pogoda była "pod psem", stąd mega korki i 90 kolizji oraz wypadków.
Jakoś nie widziałam w TVP, aby pani Hania wraz ze wspólpracownikami przesiadła się wczoraj na rower.
Ryba gnije od głowy, a przykład idzie z góry:-).

J.