W Szwecji w trakcie kursu na prawo jazdy przychodzi taki moment, że przyszły kierowca przesiada się do najbardziej wypasionego modelu auta - Wszystko po to, aby przekonać się, że nawet gdy auto jest najeżone elektroniką to nie da się oszukać praw fizyki. Nie bez powodu wszystkie testy zderzeniowe wykonywane są przy maksymalnej prędkości 64 km/h. Uderzając w drzewo lub filar wiaduktu już przy prędkości 80 km/ h może nas uratować tylko cud. A teraz mrugnij okiem…
- Po 0,026 sekundy od początku zderzenia zderzak przedni ulega zgnieceniu, ruch samochodu jest opóźniony na wysokości przednich siedzeń z siłą 30 razy przekraczającą jego masę , kierowca niezapięty pasami kontynuuje ruch z prędkością 80 km/h,
- Po 0,039 sekundy kierowca z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm,
- Po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę,
- Po 0,050 sekundy przyspieszenie działające na osobę (osoby) wewnątrz auta dochodzi do 80 g, to znaczy 80 razy przewyższa masę ciała,
- Po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton!
- Po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę,
- Po 0,100 sekundy nabite najpierw na kolumnę kierownicy ciało kierowcy wypada na zewnątrz przez wybitą szybę, kierowca jest już martwy,
- Po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać,
- Po 0,113 sekundy pasażer siedzący za kierowcą – jeżeli nie był zabezpieczony zapiętymi pasami bezpieczeństwa – miażdży z ogromną siłą oparcie fotela kierowcy i w tym samym czasie ulega śmiertelnym obrażeniom,
- Po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza, opadają okruchy szkła i jedynie kurz pozostaje w powietrzu. Wszystko jest skończone …zdarzenie trwało tyle, co mrugnięcie okiem.
*
Zdjęcie – zasoby Straży Pożarnej – jedno z aut biorące udział w zderzeniu czołowym na ul. Złotej Jesieni w dniu 9.01.2018
*
Tekst z podręcznika „Kierowca z wyobraźnią” Ośrodek doskonalenia jazdy Skoda/ Poznań
-