2021

  • warning: readfile(http://cw.money.pl/mapki_pogoda_mala.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 1.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_kursy_nbp.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 1.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_wiadomosci_kraj.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 2.
  • warning: readfile(http://cw.money.pl/u_wiadomosci_swiat.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/jarek/www/falenica.pl/drupal-6.38/includes/common.inc(1769) : eval()'d code on line 3.

Dotąd zawsze proponowałam Wam wycieczkę w przeszłość – tym razem stanie się inaczej...
Jest rok 2021 linia otwocka za sprawą budowy Południowej Obwodnicy Warszawy zmieniła się do niepoznania dla tych, którzy nie byli tu od dawna. Pięć lat budowy to lata wyrzeczeń, utrudnień i nerwów, ale warto było – Mieszkańcy Wawra zyskali szybkie połączenie nie tylko innymi dzielnicami stolicy leżącymi na południe i zachód po drugiej stronie Wisły, ale POW otworzył im drogę do Europy...

*
Przy okazji wyszły na jaw niedostatki infrastruktury drogowej po wschodniej stronie Patriotów, bo o ile po zachodniej stronie były jeszcze alternatywy objazdu budowy tunelu w Miedzeszynie, o tyle po tej drugiej nie było ich praktycznie w ogóle – na początku zmotoryzowani próbowali się przedzierać osiedlowymi uliczkami równoległymi do Patriotów, a gdy to nie przynosiło efektów, ruch przeniósł się na ulice Zagórzańską i Izbicką, ale to też do czasu...

Jedno się nie zmieniło – nadal od zjazdu z POW na Wał Miedzeszyński w stronę Józefowa pozostało wąsko, mimo, że w szufladach leżały gotowe projekty budowy szerokiej, dwupasmowej w każdą stronę, arterii aż do Maciejowic. Unia Europejska pozostała niewzruszona i nie przyznała pieniędzy na dalsze poszerzenie drogi wojewódzkiej w kierunku Puław – środków starczyło jedynie na tzw. łącznicę 750 m od ul. Rozchodnikowej do Czarnuszki. Włodarze Wawra uznali za błąd wybudowanie ronda na skrzyżowaniu Bysławskiej i Wału M. – zakładany ruch 1,8 tys. pojazdów na godzinę, wzrósł na tyle, że to rondo skutecznie tamowało ruch w obu kierunkach – wszystkim chcącym dostać się na Nadwiślankę zaproponowano skorzystanie z bezpiecznego skrzyżowania Przewodowej z Wałem, które powstało dzięki POW. Zmiany dosięgły też Mozaikową, którą podobnie jak Izbicką wyniesiono puszczając pod wiaduktami obwodnicę.

Największe zmiany dosięgły Miedzeszyn – na tyłach kościoła powstał skomplikowany węzeł drogowy, zbudowany w układzie czterech rond ( po dwa na każdą stronę torów) i ślimaków, wchłonął po zachodniej stronie dwie osiedlowe uliczki – Deptak i Wzorzystą, a po wschodniej stronie sięgnął ulic: Arniki i Drozdowej. Taka budowa węzła Patriotów z jednej strony stworzyła bezkolizyjny przejazd do Otwocka, ale też go wydłużyła. Sam Tunel pod torami to ćwierć kilometra, ale nasyp jest znacznie dłuższy, a wszystko to jest okraszone czterema osobnymi jezdniami – dwiema dla ruchu tranzytowego i dwiema dla ruchu lokalnego i zawracania.

Izbicka została na wysokości dawnej pętli autobusu 161, przy radościańskim cmentarzu, wyniesiona ponad trasę biegnącą do kolejnego węzła Majdan. Nie obyło się bez kłopotów – grunt nie wszędzie był tak stabilny jak wskazywały na to wcześniejsze badania, co w przypadku budowy 1,5 km estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym okazało się bardzo istotne dla bezpieczeństwa trasy. Oczywiście - estakady biegnące nad MPK zostały na tyle odsunięte, aby ekolodzy nie mogli protestować, że rosnący poniżej las ma zbyt mało światła.
*
Wraz z POW zmieniła się diametralnie komunikacja po obu stronach otwockiej linii – po szumnych planach burmistrza J. Duchnowskiego z 2010 roku nie zostało nic – nie tylko ani Radość, ani Falenica nie doczekały się decyzji o budowie tuneli jak w Międzylesiu, ale przejazdy kolejowe zostały rozebrane, co w sumie trwale podzieliło te osiedla i ... uspokoiło ruch po zachodniej stronie Patriotów, której nie ma odtąd w pierwszej piątce najniebezpieczniejszych ulic w stolicy. Wraz zamknięciem przejazdów kolejarze wdrożyli w życie plan budowy trzeciego toru do Otwocka i dalej drugiego toru w kierunku Lublina, aby móc konkurować z będącą na ukończeniu trasą S-17.

Falenica zrealizowała już kolejny etap przebudowy centrum po wschodniej stronie, pozostały jeszcze trzy lata na przebudowę strony zachodniej wraz z rewitalizacją d. ulicy Handlowej tak, aby zdążyć na 100 lecie otrzymania praw miejskich w 2024 roku.

Lata wyrzeczeń sprawiły jednak, że Faleniczanie potrzebują dziś kwadransa, aby znaleźć się na lotnisku Okęcie, a w samym Aleksandrowie nie ma już miejsca dla ...dzików.
**
Czy tak będzie? Przekonamy się wkrótce:)