W dniu 16 stycznia 2013 r. przedstawiciele GDDKiA spotkali się z mieszkańcami dzielnicy Wawer. Na spotkaniu przedstawiono dokładny projekt Południowej Obwodnicy Warszawy.
Jednym z najbardziej newralgicznych punktów przebiegu trasy jest projekt rozbudowy węzła przy ul.Patriotów oraz w dalszej części przebieg tej trasy na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.
W związku z wątpliwościami co do przebiegu trasy na tym terenie zdecydowaliśmy się na przygotowanie propozycji korekty przebiegu POW w Miedzeszynie jak również stworzyliśmy stronę internetową z pełnym opisem tej propozycji http://pielaszek.com/obwodnica.
Główną ideą jest przedłużenie podziemnej części POW, która obecnie planowana jest tylko pod torami Linii Otwockiej, o kilkaset metrów. W takim przypadku zakryty wykop uwolniłby zasadniczą część Miedzeszyna i północnej Falenicy od hałasu, spalin i nieuniknionych wypadków drogowych.
Stan obecny
W dzielnicach Linii Otwockiej, takich jak Miedzeszyn i Falenica, typowe odległości dla ruchu lokalnego (np. dom-sklep-kościół-szkoła) wynoszą od kilkuset metrów do niewiele ponad kilometra. Z tego powodu tradycyjnym i charakterystycznym dla tych dzielnic sposobem poruszania jest ruch pieszy lub rowerowy. Dzieci i młodzieży dotyczy to praktycznie w 100%.
Rozbudowana sieć dość wygodnych lokalnych dróg, w tym leśnych, stanowi dla ruchu pieszo-rowerowego naturalne wsparcie. Ruch samochodowy na tych drogach należy do mniejszości, o ile jest w ogóle możliwy (drogi leśne i gruntowe). Mieszkańcy prowadzący samochód z zasady jadą ostrożnie, rozumiejąc przeznaczenie dróg lokalnych.
Z tych powodów ruch pieszo-rowerowy (na rysunku poniżej kolor czerwony) jest tu wydajny, tani i bezpieczny. Rodzice dość spokojnie zezwalają dzieciom na samodzielne dojście lub dojazd do szkoły na rowerze. Na rysunku poniżej pokazano główne trasy ruchu lokalnego z udziałem dzieci, łączące sześć okolicznych szkół, kościół, plac zabaw i klub sportowy.
Istnieje też znaczny ruch rowerowy w „tranzycie” wzdłuż Linii Otwockiej. Nie odbywa się on ul.Patriotów (hałas, spaliny, brak ścieżek rowerowych, złe chodniki), tylko równoległymi uliczkami lokalnymi, np. ul. Żwanowiecką.
Ruch samochodowy ograniczony jest głównie do ul.Patriotów, Przewodowej i Mozaikowej. Jego natężenie jest umiarkowane. Zwiększa się w godzinach szczytu, kiedy ul.Patriotów jest jedną z tras tranzytowych dla mieszkańców Józefowa, Otwocka i okolic jadących do/z Warszawy. Mieszkańcy dzielnic na północ od Miedzeszyna (Radość, Międzylesie, Anin, Wawer) najczęściej kierują się bezpośrednio do Warszawy.
Aktualny projekt okolic węzła Patriotów
Obecny plan POW oddziela Miedzeszyn od Falenicy, przecina Linię Otwocką w sposób dający gwarancję licznych tragedii drogowych, zwłaszcza wśród dzieci uczęszczających do trzech szkół podstawowych, dwóch gimnazjów, liceum, klubu sportowego i kościoła. POW w obecnym kształcie wprowadza do uzdrowiskowej dzielnicy hałas i spaliny oraz zagraża bytowi ekonomicznemu wielu firm/rodzin.
Oprócz hałasu, spalin i kwestii estetycznych, główną słabością planu jest skierowanie praktycznie całego lokalnego ruchu, w tym pieszo-rowerowego z udziałem dzieci, do węzła Patriotów, gdzie krzyżuje się on na rondach z intensywnym ruchem samochodowym.
Ruch samochodowy na ul.Patriotów, który i teraz jest dla dzieci zbyt niebezpieczny, po oddaniu Obwodnicy istotnie się zwiększy. Do węzła będą bowiem zmierzać zarówno mieszkańcy Otwocka i okolic, jak i dzielnic północnych, np. Radości i Międzylesia.
Stanowi to nie hipotetyczne zagrożenie, ale gwarancję licznych tragedii. Obecnie w okolicy Miedzeszyna z obrzeżami, w wypadkach życie traci kilka osób rocznie. Po likwidacji dróg alternatywnych, liczba ofiar wzrośnie proporcjonalnie do zwiększonych strumieni pieszych i rowerzystów eksponowanych na kolizje drogowe, czyli przynajmniej kilkukrotnie. Koszt społeczny można szacować na kilka-kilkanaście ofiar rocznie, w większości dzieci. To niewiele mniej od liczby urodzeń w tej okolicy (~20/rok). Dla mieszkańców Miedzeszyna i północnej Falenicy oznacza to, że prawdopodobieństwo udziału każdego ich dziecka w poważnym wypadku drogowym w ciągu 10 lat (szkoła podstawowa + gimnazjum) wyniosłoby kilkadziesiąt procent.
Wzmożony ruch pieszo-rowerowy i wypadki wymuszą w tym wariancie powstanie na rondach sygnalizacji świetlnej, która drastycznie zmniejszy ich przepustowość, powodując korki, nawet poza godzinami szczytu. Projekt zakłada także wyburzenie kilku domów, w tym ośrodka wychowawczego przy ul.Patriotów.
Proponowana korekta projektu okolic węzła Patriotów
Problem bezpieczeństwa i płynności ruchu można łatwo rozwiązać przedłużając podziemny (dotąd tylko pod torami) odcinek POW o kilkaset metrów, na główny obszar miejski (zielona gruba linia na ilustracji poniżej).
W proponowanym wariancie, strumienie ruchu pieszo-rowerowego (kolor czerwony na rysunku powyżej) nie przecinają strumieni intensywnego ruchu samochodowego. Zachowane są główne ścieżki (ulice równoległe do Patriotów), a dzielnica zyskuje nową aleję. Nie potrzeba również kilku wyburzeń, np. ośrodka wychowawczego, ponieważ da się nieznacznie przesunąć ronda węzła. Zbyteczne stają się kosztowne społecznie (nowe wywłaszczenia) wiadukty, poprzeczne tunele i kładki.
Poprowadzenie POW w zakrytym wykopie (choćby o niewielkiej nośności), pozwalającym ją przejść/przejechać na wysokości gruntu, zabezpieczy przed hałasem, spalinami i wypadkami na ul.Patriotów z udziałem dzieci. Także warunki funkcjonowania okolicznych firm poprawią się, zamiast pogorszyć. Inwestycja w tej wersji będzie dla mieszkańców błogosławieństwem i z pewnością uzyska społeczne wsparcie.
W proponowanym wariancie lokalna społeczność będzie co prawda nadal narażona na niedogodności związane ze zwiększonym ruchem na ul.Patriotów, ale uzyska w zamian inne korzyści (zagospodarowany teren nad Obwodnicą, lepszą komunikację), zachowując bezpieczeństwo i charakter dzielnicy.
Wadą proponowanej korekty są zwiększone koszty inwestycji. Skoro jednak zapewnia się poprzeczne drogi przejścia dla zwierząt (m.in. POW biegnie na bardzo długiej estakadzie w Parku Krajobrazowym), zasadnym jest wymagać podobnych, a nawet lepszych udogodnień także dla dzieci ludzkich.
Uważamy, że przedstawiona propozycja jest racjonalna, przedstawiona na czas i optymalna (efekt do kosztów). Koszty ekonomiczne i moralne „tańszych” alternatyw są nieakceptowalne.
Propozycja organizacji wyjazdów z wykopu/tunelu
Proponujemy umieszczenie wyjazdów z tunelu/wykopu w pagórkach usypanych w kształcie wydmy, Rys.1. Do jej usypania może posłużyć ziemia/piasek z wykopu. Kształt nawiązuje do otaczających sosnowych lasów i wydm z terenów nadwiślańskich, Rys.2. Wklęsła część wydmy stanowi zwierciadło akustyczne odbijające hałas aut w osi drogi w kierunku od miasta, Rys.3. Stok w kierunku centrum Miedzeszyna służyłby jako teren rekreacyjny (pobliskie szkoły, TKKF, hotel) zarówno w lato jak i do sportów zimowych (brak w okolicy górek do zjazdów dla dzieci). Ze szczytu byłby widok na Park Krajobrazowy, znaczny odcinek POW oraz Linię Otwocką.
Propozycja zagospodarowania terenu nad zakrytą częścią POW
Proponujemy aby radni Gminy Wawer zaplanowali nad Obwodnicą, od ul. Mozaikowej do Mszańskiej-Chryzantemy teren rekreacyjny z lekką zabudową handlową i gastronomiczną.
Uzasadnienie:
Pas terenu dotąd zarezerwowany na POW i oddzielający Miedzeszyn od Falenicy stanie się:
- atrakcyjnym miejscem rekreacyjnym w sąsiedztwie istniejącej infrastruktury (TKKF, hotel, szkoły, kościół, liczne firmy), na skraju Mazowieckiego Parku Krajobrazowego
- doskonale skomunikowanym miejscem handlowym dla mieszkańców Linii Otwockiej i osób podróżujących Obwodnicą
- łącznikiem obu dzielnic z dobrą szansą na karierę jako jedno z centralnych miejsc Wawra (znana z dobrego klimatu Linia Otwocka + wygodny dojazd drogą ekspresową i SKM)
- źródłem dochodów mieszkańców i Gminy, zamiast źródłem konfliktów i wydatków na cele socjalne (upadające firmy)
- charakterystycznym punktem Wawra, miejscem kojarzonym przez Warszawiaków.
W razie pytań proszę o kontakt.
Z poważaniem,
Joanna Kutner-Pielaszek
tel. 516105516
Odpowiedzi
Popieram
Rozesłałem tą informację do sąsiadów.
Wysłaliśmy z żoną wnioski mailem.
Pozdrawiam