Wawer 2030 - Komunikacja

W ramach przedwyborczych przygotowań przenosimy się do roku 2030. W dzisiejszym odcinku skupimy się na komunikacji , co się zmieniło, co zostało jak jest.
Niestety na początek mam złe wieści , SKM do centrum pojechała dopiero od 1 marca 2011 roku.
W tym terminie nastąpiła też reforma komunikacji miejskiej obejmująca nie tylko cały Wawer, ale też między innymi Mokotów. Nie chce zdradzać szczegółów wprowadzonych zmian ,niech będzie pewna nuta niepewności. Mogę zdradzić, że po tym terminie komunikacje zyskała wschodnia część Aleksandrowa z nową pętlą , ulica Przewodowa, Borków- Juhasów, zachodnia część Panny Wodnej, ulica Werbeny - Brucknera, wzdłuż nowo wybudowanej ulicy jedno jezdniowej Nowo-Bora powstał tramwaj , który w roku 2026 został przedłużony od Gocławia , linia 21. Powstała też nowa pętla tramwajowo-autobusowa Zerzeń.
Powstała też komunikacja lokalna na osiedlu Anin i Wawer- Sadul oraz na Nowozabielskiej w zachodnim Wawrze.
Głównym kręgosłupem komunikacyjnym stała się kolej, która została gruntownie wyremontowana w latach 2014-16. Częstotliwość kursów co 5 minut w szczycie , 10 w międzyszczycie i w weekend . Po rozwinięciu się sieci ZTM, w roku 2018 SKM połączyła się z kolejami mazowieckimi, a od roku 2020 KM zyskała konkurencje w postaci ajenta Veolia - kolej. Na przemian kursują co 10 minut, co daje powyższą częstotliwość .
Jeśli chodzi o kolizyjność z koleją to w roku 2016 powstały tunele w Międzylesiu , Radości wzdłuż Izbickiej, oraz Werbeny- Brucknera na granicy z Józefowem.
Tunele powstały w ramach remontu linii numer 7 w kierunku Lublina i granicy ukraińskiej. Dzięki temu miasto zaoszczędziło na budowie tunelu w Międzylesiu, przesuwając
sumę na inne cele w Międzylesiu, ale to w następnych odcinkach. Poza tunelami które powstały przy remoncie linii kolejowej , mamy w Wawrze jeszcze dwa tunele, które powstały w ramach budowy trasy expresowej S-2, która powstała w latach 2014-2017. Są to tunel w Miedzeszynie i w Zbójnej Górze, wzdłuż Izbickiej.
Kierując się ku samochodom , do roku 2030 powstały lub zostały wyremontowane następujące ulice:
Techniczna, Zagórzańska ,Izbicka, Trakt Lubelski który od roku 2016 został przedłużony do granicy miasta w ramach budowy S2 i trasy 801, Bysławska, Werbeny- Brucknera, Walcownicza, Zwoleńska, Bronowska, NowoPrzewodowa - ma nowa nazwę , ale nie zdradzę jaką , Nowozabielska i Nowobora - jak wyżej, trasa S2, Panny Wodnej do Wału .
W roku 2027 pod nawierzchnią zniknęła ostatnia droga piaszczysta w Wawrze, była to... też nie zdradzę.
Od roku 2012 każda remontowana droga zyskiwała odwodnienie, więc w roku 2030 przechodzień zapytany o tzw. jeziora wawerskie, uznał mnie za wariata.
Niestety w roku 2030 nie zobaczymy Trasy na zaporze , z budowy której wycofano się w roku 2016 , po badaniach ruchu w Warszawie. Planuje się tylko budowę koło roku 2040 linii tramwajowej, wraz mostem, do pętli Zerzeń.
Komunikacja w roku 2030 jest inna niż dzisiejsza , przede wszystkim zmieniło się myślenie ludzi. Komunikacja do centrum opiera się głównie na rozbudowanej komunikacji zbiorowej. Powstał system parkingów dla samochodów wzdłuż linii kolejowej , które około roku 2020 zostały zamieniane na parkingi dla rowerów. Ostatecznie w dniu 15 kwietnia 2027 zniknął ostatni parking dla samochodów.
Samochód jako taki jest używany głównie tylko do podróży po za teren Warszawy poprzez obwodnicę - jeśli chodzi o użytkowników indywidualnych, jak również przez firmy prywatne do celów zarobkowych. Od roku 2015 stopniowo rozszerzana była stref płatnego wjazdu i w roku 2028 sięgnęła już obecnej granicy Otwocka !
Jedynie za przejazd obwodnicą nic się nie płaci , w przypadku Wawra są to TS i trasa południowa S2.
Na terenie Wawra mieszkańcy za jazdę samochodem nic nie płacą. Granicznymi strefami gdzie pobiera się opłaty, są obecne granice Wawra. Jeśli chodzi o tzw. grupę zarobkową to dostaję się raz w roku tzw. pozwolenie kontrolne , za które wnosi się 30 Euro, stan na rok 2030. Kontrola graniczna wygląda tak, że kamery rejestrują samochody przejeżdżające przez granicę , a komputer graniczny przesyła na nasz komputer rachunek , który trzeba opłacić w ciągu 7 dni od daty przesłania od Warszawskiego rejestru granicznego. Trochę to przeniosłem na rozumowanie w naszych czasach, ale mniej więcej to tak wygląda.
Był kij , ale była też marchewka.
Dzięki wpływom z opłat granicznych, nastąpił szybki rozwój komunikacji zbiorowej , jak również rowerowej.
Komunikacja zbiorowa to od roku 2020 autobusy, kolej i tramwaje nowej generacji zasilane wyłącznie z energii odnawialnej. Do rozwoju tego typu energii w Warszawie , jak i w Polsce w dużej mierzę przyczynily się firmy transportowe Pesa jak Solaris.

Więc kończąc odcinek komunikacyjny , trzeba podkreślić , że w Wawrze roku 2030 komunikacja jest diametralnie inna niż teraz.
Głównym powodem zmian myślenia były narastające korki w całym mieście, jak również wymuszenia ze strony Unii Europejskiej- w roku 2030 po prostu Europa. Z opowiadań wiem, że początkowo były nawet protesty na dużą skalę koło roku 2016, jednak z czasem ludzie się przyzwyczaili i w roku 2030 kolejny przechodzień zapytany, co myśli o komunikacji roku 2010, to odpowiada: " Nie wyobrażam sobie życia w tamtych ciemnych latach".
Nie mogę zdradzić też niektórych rzeczy , ze względu na to, że mogę zostać uznany za wariata w roku 2010,jakbym powiedział co będzie w roku 2030.
Opisałem tylko to, co jest możliwe do wyobrażenia w naszych czasach.
Oczywiście trzeba brać poprawkę na skutki mojego dzisiejszego wpisu , który może sprawić , że przyszłość będzie diametralnie inna.
Dziękuje za uwagę, następna podróż w przyszłość już wkrótce...