Samo gęste 15.09. – cz. 2 ( odc. 1)

„Żegańska trasą tranzytową dla tirów” na ten post na forum GW pojawiło się już ponad 100 odpowiedzi. Co dalej ze międzyleską „starówką”? Dlaczego ten tunel ma być tak szeroki i tak wysoki? I tak w ogóle to, po co to wszystko? Często zastanawiamy się, dlaczego tak trudno w Polsce coś zbudować, czy odpowiedź na to pytanie zawiera protokół z sesji radnych ( najdłuższy, jak dotąd) z tego jeszcze gorącego wrześniowego popołudnia i wieczoru w dzielnicowym ratuszu?...

***
Na początku p. N. Szczepański powitał zaproszonych specjalistów:
*
Marka Kutaszewicza - Biuro Drogownictwa i Komunikacji
Piotra Sójkę - Biuro Drogownictwa i Komunikacji
Zbigniewa Rębkowskiego - Zarząd Dróg Miejskich
Karola Filipka - Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych
Michała Michniewicza - ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o. o.
Przewodniczący Rady Dzielnicy zapoznał uczestników Sesji Rady z porządkiem obrad.
**
Zaraz po wymianie uprzejmości aniński Rejtan …
*
Radny Andrzej Krasnowolski w imieniu wnioskodawców, na prośbę mieszkańców, poprosił o zmianę w porządku obrad polegającą na tym, aby umieścić punkty:
• Pytania radnych
• Pytania przedstawicieli społeczeństwa
po każdym punkcie porządku obrad.
**
To był… podstęp i p. Norbert o tym wiedział…
*

Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Norbert Szczepański odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedział, że porządek obrad proponuje przedstawienie poszczególnych fragmentów inwestycji, która wszystkich niepokoi i omówienie poszczególnych fragmentów bez całej koncepcji, wprowadzi pewien zamęt.
Przewodniczący Rady Dzielnicy zaproponował, aby posłuchać całości a nie skupiać się na małych odcinkach. Wszystko będzie kompleksowo przedstawione i do każdego odcinka będzie można wrócić.
*
Później, jak pamiętamy z wcześniejszej relacji sprawy potoczyły się po myśli komitetów obronnych – przy udziale radnych PO propozycja zgłoszona przez p, A. Krasnopolskiego przeszła i porządek obrad wyglądał następująco:
2. Przedstawienie informacji o unormowaniach obowiązującego planu zagospodarowania osiedla Międzylesie – referuje Zarząd
2a. Pytania radnych
2b. Pytania przedstawicieli społeczeństwa
3. Informacja o zamierzeniach dotyczących przebudowy ulic Zwoleńska-Żegańska
na odcinku Pożaryskiego-Mrówcza – referuje Zarząd, ZDM.
3a. Pytania radnych
3b. Pytania przedstawicieli społeczeństwa
4. Informacja o zamierzeniach dotyczących przebudowy Alei Dzieci Polskich na odcinku wschodnia granica dzielnicy – Pożaryskiego – referuje Zarząd, ZDM
4a. Pytania radnych
4b. Pytania przedstawicieli społeczeństwa
5. Informacja o perspektywie budowy Trasy na Zaporze oraz przebudowy ciągu ulic
na odcinku stacja PKP Międzylesie-Wał Miedzeszyński – referują przedstawiciele Urzędu Miasta
5a. Pytania radnych
5b. Pytania przedstawicieli społeczeństwa
6. Przedstawienie stanowiska Komisji Ładu Przestrzennego, Rozwoju Gospodarczego
i Ochrony Przyrody.
7. Przedstawienie przez Ruch Obrony Międzylesia wniosku mieszkańców
o przeprowadzenie Konsultacji Społecznych w sprawie „tunelu” – Głosowanie Radnych.
8. Dyskusja, wystąpienia mieszkańców oraz przedstawicieli organizacji społecznych.
9. Podsumowanie dyskusji – referuje Zarząd i Komisja Ładu Przestrzennego, Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Przyrody
10. Sprawy różne, wolne wnioski
11. Zamknięcie obrad.
***
Odtąd mikrofon stał się gorącym kartoflem lub ziemniakiem, lub pyrem, który z zawrotną szybkością przechodził z rąk do rąk…
Przedstawienie informacji o unormowaniach obowiązującego planu zagospodarowania osiedla Międzylesie.
*
Z-ca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Przemysław Zaboklicki powiedział,
że Zarząd chce się odnieść do wszystkich punktów, które są w porządku obrad jak najbardziej merytorycznie. Zwrócił się do uczestników sesji Rady o zadawanie merytorycznych pytań…
Zastępca Burmistrza poinformował, że tunel to inwestycja prowadzona przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych nie przez Dzielnicę Wawer. Dlatego w sesji Rady uczestniczą przedstawiciele różnych instytucji.
*
Nasz komentarz: to ważne! Ilekroć znajdować będziemy ulotki kandydatów na radnych powinniśmy umieć wyławiać obietnice wyborcze, których radni nigdy, to a nigdy nie spełnią.
Jeśli czytać będziemy o wąskich gardłach, trasach i tunelach wiedzmy, „że to inwestycje prowadzone przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych nie przez Dzielnicę Wawer”.
**
Już w tym momencie pojawiła się prośba, z której wynika jedno – nigdy łatwo nie było i pewnie nie będzie, oto historia budowy…
*
W punkcie 2 wnioskodawcy poprosili, aby podjąć temat zgodności planu zagospodarowania przestrzennego Osiedla Międzylesie, który obowiązuje od 2001 r. z projektowaną trasą
i tunelem.
*
Kierownik Działu Wschód Wydziału Planowania Miejscowego Biura Architektury
i Planowania Przestrzennego - Ewa Podhorska Michalczuk powiedziała, że Wydział jej zajmuje się planami zagospodarowania przestrzennego Wawra, Wesołej, Rembertowa.
Poinformowała, że uczestniczyła w trakcie sporządzania planu Międzylesia UM-4. W 1995 r. podjęto uchwał o przystąpieniu, ale dopiero w 1997 r. rozpoczęło się praktyczne jej procesowanie. W dniu 17.02.2000 r. na posiedzeniu Komisji Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Gminy ówczesnej Gminy Warszawa –Wawer Komisja zaakceptowała projekt planu i wnioskowała do jego wglądu.
Od 10.04.2000 r. do 12.05.2000r. nastąpiło wyłożenie projektu planu do publicznego wglądu wpłynęło mnóstwo zarzutów i protestów, ale tylko kilka dotyczyło wiaduktu. Szczególnie chodziło o budynek na skrzyżowaniu Patriotów i Żegańskiej. Radni ówczesnej Gminy Warszawa-Wawer odrzucili te zarzuty.
Sesja Rady zatwierdzająca plan odbyła się 28.12.2001 r. Ulica Żegańska w tym planie ma szerokość 29 m z zawężeniem przy istniejącym rondzie z ul. Pożarskiego Dalej to ul. Przedwiośnie zgodnie ze stanem istniejącym, czyli 36-37 m. Kierownik – Ewa Podhorska Michalczuk zaznaczyła, że mówi wyłącznie o liniach rozgraniczających, gdyż uchwalając plan uchwalamy tylko szerokość ulicy w liniach rozgraniczających. Jak będzie później wyglądała ulica, tym się już zajmują drogowcy przy projektowaniu trasy.
Analizując przedstawiony projekt ul. Żegańskiej i tunelu można stwierdzić, że w liniach rozgraniczających projektowany tunel jest nawet troszkę węższy w stosunku do planu. Szczególnie, jeśli chodzi o południową linię rozgraniczającą. Natomiast dopiero
na wysokości budynku Urzędu jest poszerzenie dla zrealizowania tunelu.
Kierownik Działu Wschód zaznaczyła, że ulica ta ma klasę ulicy zbiorczej
do ul. Przedwiośnie. Od Centrum Zdrowia Dziecka do granicy Dzielnicy jest to ul. lokalna. Tak planują w planie Wiśniowa Góra. W Wiśniowej Górze szerokość linii rozgraniczających wynosi 20 m z zawężeniem do 18 m. I od tego momentu ( tak jest planowane w Wiśniowej Górze), jako jedna jezdnia. Natomiast w Starej Miłosnej ul. Nowoborowska jest ulicą zbiorczą i ma szerokość od 22 do 33 m, jest to jedna jezdnia.
**
Czas na serię pytań, czy szybki ping-pong…Pytania radnych
*

Radny Andrzej Krasnowolski stwierdził, że ten punkt nie został odpowiednio przygotowany, ponieważ w tym punkcie uczestnicy sesji mieli się dowiedzieć o unormowaniach obowiązującego planu Międzylesie.
Uważał, że zarówno dla radnych jak i dla mieszkańców niezbędne było przedstawienie rysunków przedstawiających konkretne rozwiązania planistyczne.
Radny przypomniał, że kiedy Rada Gminy Warszawa Wawer debatowała nad planem
i następnie go uchwaliła, to planowała nad torami wiadukt z bardzo mocnym zaznaczeniem, że ma być to wiadukt tylko do transportu lokalnego. Tak była wyliczona wielkość tego wiaduktu i szerokość ul. Żegańskiej, Zwoleńskiej, żeby uniemożliwić wjazd tutaj TIR-ów.
Radny powiedział, że planując rozwiązania, planowali likwidację drewnianych budek
i niedopuszczenie do tego, żeby Międzylesie stało się tranzytem. To był jeden z warunków stawianych przez radnych Gminy Warszawa Wawer planistom, architektom.
Radny oczekiwał potwierdzenia czy przez p. Ewę Podhorską ( nie był pewny, czy w tym czasie pracowała), czy p. Ludwika Wardzyńskiego byłego Przewodniczącego Rady Gminy Warszawa Wawer specjalistę z zakresu budownictwa i planowania przestrzennego znajdującego się na sali.
*
Wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Adam Godusławski zwrócił uwagę, że Rada proceduje w punkcie odnośnie miejscowego planu zagospodarowania, który obowiązuje. Wiceprzewodniczący odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy przypomniał, że Komisja Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska, której przewodniczył wówczas radny Andrzej Krasnowolski przegłosowała linie rozgraniczające, które na ciągu ul. Żegańska-Patriotów i dalej do Al. Dzieci Polskich mają 29,5 m i nic się w tym zakresie nie zmieniło.

*
Radna Aleksandra Chwedorowicz zwróciła się z prośbą o trzymanie się merytorycznych spraw, aby rozmawiać o tym co jest zaprojektowane a nie o tym co może się zdarzyć.
**
Teraz pytania zadaje społeczeństwo i… znów radni
*
Ludwik Wardzyński zadał następujące pytania:
- Jakie są zapisy planu dotyczące skrzyżowania linii kolejowej z ul. Żegańską?
- Co znaczy pojęcia „ulica zbiorcza”, „ulica lokalna”?
- Czy zapisy planu miejscowego (które jest prawem miejscowym) są w jakikolwiek sposób niweczone, czy likwidowane przez jakiekolwiek inne ustawy, a jeżeli tak, to przez jakie ?
*
Radny m. st. Warszawy – Tomasz Zdzikot zapytał, czy znana jest informacja,
że w najbliższym czasie na Radzie m. st. Warszawy będzie podejmowana uchwała
o przystąpieniu do zmiany tego planu?
Radny poinformował, że ma projekt uchwały Rady m. st. Warszawy opiniowany przez Komisję Ładu Przestrzennego, przy jego sprzeciwie, w ubiegły czwartek. Radny zwrócił uwagę, że w projekcie tej uchwały między innymi czytamy , że zmiana ma prowadzić miedzy innymi do rozbudowy systemu komunikacyjnego.
Radny zadał pytanie, czy Burmistrz tą uchwałę opiniował?
Z informacji, którą dysponuje wynika, że Dzielnica wyraziła opinie w przedmiocie tej sprawy i że na posiedzeniu Zarządu Miasta , który pozytywnie zaopiniował projekt tej uchwały obecny był Burmistrz Dzielnicy Wawer, który również wyraził pozytywną opinie.
Radny prosił o sprostowanie, jeśli jest to nieprawda. Natomiast jeśli jest to prawda, prosił
o wyjaśnienie, jakie szczegółowe rozwiązania w ramach rozbudowy tego systemu komunikacyjnego są tym projektem przewidziane.
*
Wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Adam Godusławski zgłosił uwagę, szczególnie zwracając się do radnego m. st. Warszawy, że pytanie, które uważa
za zasadne, nie dotyczy punktu 2.
Wiceprzewodniczący Rady przytaczając pkt 2 podkreślił, że dotyczy on informacji
i uwarunkowaniach obowiązującego planu zagospodarowania.
*
Mieszkanka – Ewa Węgrzyn powiedziała, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
w Warszawie wydał decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Mieszkanka spytała, co by się stało, gdyby ta zgoda została wydana?
*
Radny Maciej Kulesza poprosił o udzielenie odpowiedzi na dotychczas zadane pytania.
*
Mieszkanka poparła wniosek radnego uważając, że należy udzielić odpowiedzi na zadawane pytania obawiając się, że po wyczerpaniu wszystkich pytań mieszkańcy nie uzyskają odpowiedzi na zadane pytania.
*
Przedstawiciel Ruchu Obrony Międzylesia – Marcin Żuławnik powiedział, że chciałby złożyć wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych, które się nie odbyły.

*
Jacek Kupczyński - Ruch Obrony Międzylesia zapytał o założenia planu zagospodarowania dot. odcinka od ul Patriotów do Traktu Lubelskiego.

**
Sytuacja zaczęła być coraz bardziej nerwowa…
*
Burmistrz Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Jacek Duchnowski powiedział, że porządek jest narzucony przez Klub Radnych PIS.
Burmistrz podzielał uwagę mieszkańców, że w pierwszej kolejności powinni mieszkańcy usłyszeć informację na temat tunelu, jak on powinien wyglądać, czy rzeczywiście TIR-y mają realnie możliwość przejazdu.
Burmistrz powiedział, że trzymając się tego narzuconego porządku mogą odnieść się do tych pytań, które zostały zadane.
Jeżeli chodzi o uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Międzylesia to na odcinku, to co mówiła p. Ewa Podhorska, tunel w niektórych miejscach jest nawet węższy niż linie rozgraniczające, które zostały uchwalone w 2001 r.
Odnośnie TIR-ów, Burmistrz Dzielnicy odpowiedział, że nie było takiej koncepcji, żeby to była taka trasa, gdzie mogłyby jeździć TIR -y .
Koalicja, która dzisiaj rządzi tą Dzielnicą miała wpisany punkt o bezkolizyjnym przejeździe w Międzylesiu. Tunel w Międzylesiu jest realizacją tego planu. Zadanie to jest miejskie.
W realizacji wcześniej ZDM –u (Zarządu Dróg Miejskich), dzisiaj ZMID –u (Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych). Przedstawiciele ZMID –u są w stanie szczegółowo odpowiedzieć na każde pytanie.
*
Ktoś spojrzał na zegarek – było już grubo po 18.00 i …
*
Radny Andrzej Krasnowolski zgłosił uwagę formalną, że na żadne pytania dotychczas nie ma żadnej odpowiedzi.
*
Burmistrz Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Jacek Duchnowski kontynuując swoją wypowiedź powtórzył odnośnie TIR –ów, że nigdy nie było to planowane i nie jest w planach aby jeździły tą trasą TIR –y.
Odnośnie przedłużenia i modernizacji trasy ulicy Al. Dzieci Polskich, Burmistrz powiedział, że Al. Dzieci Polskich jest w takim kształcie, jaka jest i nie ma żadnych planów, żeby po dwa pasy w jednym kierunku dalej były kontynuowane do Starej Miłosnej.
Burmistrz zaznaczył, że są projekty gotowe, gdzie jest modernizacja Al. Dzieci Polskich i od ul. Przedwiośnie do granic Dzielnicy Wawer jest po jednym pasie w jednym kierunku.
*
Radny Maciej Kulesza poprosił o odpowiedź na pytania.
*
Burmistrz Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Jacek Duchnowski zwrócił uwagę, że wszyscy chcemy uruchomić SKM (Szybką Kolej Miejską), a bez bezkolizyjnych przejazdów tunelu i bez Południowej Obwodnicy Warszawskiej nie ma praktycznie, zdaniem Burmistrza, szans na uruchomienie SKM i szybkiego połączenia z Centrum Warszawy.
*
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Przemysław Zaboklicki odnosząc się do wypowiedzi byłego radnego Ludwika Wardzyńskiego, przypomniał, że p. Ludwik Wardzyński zadał pytanie, jaki przejazd był planowany przez tory w 2001 r.?
Zastępca Burmistrza stwierdził, że p. Ludwik Wardzyński dobrze o tym wie, bo sam uchwalał tamten plan. Wiadomo, że dopiero ok. 2006 r. lepszym rozwiązaniem jest tunel.
Dlaczego tunel jest lepszy wypowiedzą się projektanci.
Zastępca Burmistrza poinformował, że z tego co się orientuje to nie było odpowiedniego terenu pod rozjazdy z wiaduktu. Dlatego został zaprojektowany tunel.
Zastępca Burmistrza podkreślił, że chcą rozmawiać merytorycznie na ten temat. W związku
z tym zaproponował aby oddać głos ekspertom.
*
Mieszkaniec zwrócił uwagę, że mieszkańcy nie otrzymali odpowiedzi na pytania
p. L. Wardzyńskiego i radnego m. st. Warszawy.
*
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy - Zdzisław Gójski odpowiadając na pytanie, czy Zarząd opiniował zmianę planu zagospodarowania przestrzennego powiedział, że tak, Zarząd opiniował pozytywnie, ale na działce ABB (za szkołą) tak, by mógł się zmieścić tam tunel.
Zastępca Burmistrza podkreślając, że na sali znajdują się przedstawiciele poszczególnych biur i inwestycji zwrócił się do inż. Rębkowskiego (z ZDM -u), aby odniósł się do tego jaka będzie budowana trasa od Al. Dzieci Polskich w kierunku Dzielnicy Wesoła.
*
Radny Maciej Kulesza przypomniał, że wcześniej zaproponowana była pewna kolejność. Nie został spełniony ten warunek, ponieważ były zadane pytania, na które nie udzielono odpowiedzi. Radny zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi po kolei na te pytania.
**
Porządek obrad coraz bardziej się „rozjeżdża”, sytuację próbuje ratować….
*
Radny Andrzej Krasnowolski poprosił, aby po każdym pytaniu padała odpowiedź.
*
Przewodniczący Rady Dzielnicy m. st. Warszawy Norbert Szczepański przypomniał, że radny Andrzej Krasnowolski referował propozycję zmian i jasno tam powiedział, aby najpierw były pytania (zebrane) i później w dyskusji odpowiedzi.
Przewodniczący uspokajając mieszkańców powiedział, że na wszystkie pytania zostaną udzielone odpowiedzi.
*
Poparcie dla Przewodniczącego przyszło ze strony…
*
Radny Andrzej Wojda zwrócił się z prośbą o zdyscyplinowanie radnych, aby się wypowiadali na temat konkretnych punktów porządku obrad i żeby w wystąpieniach nie było demagogii politycznej.
**
I kolejny set…
*
Radny m. st. Warszawy – Tomasz Zdzikot odnosząc się do wypowiedzi Zastępcy Burmistrza Zdzisława Gójskiego zwrócił uwagę, że w dokumencie, którym dysponuje, jest napisane - projekt uchwały o zmianie planu, czyli planu całego Międzylesia, a nie zmianie tylko na terenie ABB.
Zmiana planu dotyczy miedzy innymi rozbudowy układu komunikacyjnego. Radny
m. st. Warszawy powiedział, że chciałby się dowiedzieć, bo nie uzyskał takiej informacji na Komisji Ładu Przestrzennego Rady Miasta, jakie mają to być zmiany. Czy mają to być zmiany polegające na rozszerzeniu tej drogi, czy na przedłużeniu.
Radny chciał się dowiedzieć, po co zmieniać obowiązujący plan, skoro jest istniejący,
a zmiana będzie kosztować 150 tys. zł. Jaki jest cel tego działania i dlaczego Zarząd zaopiniował to pozytywnie bez konsultacji z radnymi?
*
Były radny Ludwik Wardzyński przypomniał pytanie, które zadał wcześniej, jakie są zapisy planu dot. skrzyżowania linii kolejowej z ul. Żegańską?
Zapytał, jakie rozwiązania komunikacyjne przewiduje plan, który obowiązuje? Co znaczy „ulica zbiorcza” i „ulica lokalna”?
Wyjaśnienie tych dwóch pojęć, zdaniem Ludwika Wardzyńskiego, pozwoli na zrozumienie różnych innych sytuacji, które maja miejsce w tym momencie.
*
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Przemysław Zaboklicki odnosząc się do pytania przedmówcy, jakie są zapisy planu, poprosił Kierownika Działu Wschód – Ewę Podhorską Michalczuk o odczytanie, jakie są założenia odnośnie przejścia kolejowego
w Międzylesiu?
*
Kierownik Działu Wschód Wydziału Planowania Miejscowego Biura Architektury
i Planowania Przestrzennego - Ewa Podhorska Michalczuk poinformowała, że ul. Żegańska do wysokości Urzędu nie zmieniła, w stosunku do planu szerokości, wręcz przeciwnie została zawężona. W planie uchwalonym jest wiadukt, który nie był dobrym rozwiązaniem. Wielu komunikantów uważało, że zrealizowanie prawidłowo tego wiaduktu jest niemożliwe.
Wiadukt został uchwalony, ale decyzja Biura Drogownictwa jest taka , że tunel jest lepszym rozwiązaniem , mniej uciążliwym dla mieszkańców.
Pomimo, że plan jest uchwalony i obowiązuje, to zgodnie ze spec ustawą jest możliwa zmiana w stosunku do istniejącego planu.
Jeżeli chodzi o to, co to jest „ulica zbiorcza”, to najlepiej na ten temat powinni się wypowiedzieć drogowcy, projektanci, którzy projektowali ten tunel.
**
Jak dotąd żaden z zaproszonych specjalistów...nie przemówił.
*
Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Norbert Szczepański zwracając się do mieszkańców, powiedział, że są osoby kompetentne, które odpowiadają na pytania.
*
Radny Maciej Kulesza ponownie zadał pytanie, kiedy Burmistrz odpowie na pytania radnych i mieszkańców?
*
Mieszkanka odnosząc się do wypowiedzi Burmistrza Dzielnicy przypomniała, że Burmistrz jako jeden z punktów poparcia tunelu użył argumentu uruchomienia SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej). W związku z tym mieszkanka zadała pytanie czy inne przejazdy będą uwzględnione? Zdaniem mieszkanki likwidacja jednego przejazdu nie rozwiąże problemu, trzeba uwzględnić przejazd w Radości itd.
*
Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Norbert Szczepański zwrócił się
z prośbą, aby przejść do punktu, w którym będzie można odnieść się do sprawy tunelu.
*
Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Norbert Szczepański przypomniał, że Rada proceduje ( bardzo ładne nowe słowo – przyp. f_a) w punkcie 2 porządku obrad.
*
Radny Maciej Kulesza ponownie poprosił o odpowiedzi na zadane pytania.
*
Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Norbert Szczepański przypomniał, że padło pytanie na temat „ulicy zbiorczej”. Poprosił o przedstawienie informacji na ten temat.
*
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy - Zdzisław Gójski odpowiedział, że „droga zbiorcza” ma szerokość od 20m do 30 m.
*
Nasz komentarz: 20 – 30 ( ze wskazaniem na 30) metrów dla drogi zbiorczej pojawiło się w momencie, gdy p. Burmistrz, czy jak niektórzy wolą z-ca burmistrza zajrzał do dziennika ustaw. Gdyby trzymać się tego parametru, to trudno w Wawrze wskazać drogi o charakterze zbiorczym, a przecież jest inaczej:)
**
Opuszczamy kilka linijek protokołu, bo nie możemy już czytać o wzajemnym się wykrwawianiu się naszych pingpongistów. Czas na poważny zarzut…
*
Ludwik Wardzyński ze względu na to, że nie otrzymał odpowiedzi na swoje pytania powiedział, że w tej chwili jakiekolwiek prace na tunelem są bezprawiem. Jeżeli zostanie zmieniony plan to wtedy będzie można rozmawiać o tunelu. Na razie obowiązuje wiadukt
i wszystkie działania powinny iść w tym kierunku. Poza tym odpowiedź na pytanie - co to jest „ulica zbiorcza” i „ulica lokalna” wyjaśniłaby, jaki charakter te ulice mają mieć.
Zwrócił się do Zarządu o udzielenie precyzyjnej odpowiedzi.
*
I tu znów instruktarz o umiejętnym czytaniu ulotek wyborczych…
*
Radny Andrzej Wojda odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy uważał, że pytania nie są właściwie skierowane, ponieważ, (o czym poinformował Burmistrz) inwestorem tych inwestycji jest ZDM albo ZMID a nie Dzielnica i Burmistrz. Radny zwrócił się z prośba o kierowanie pytań pod właściwym adresem.
*
I kolejna seria pytań ( cały czas zajmujemy się pkt. 2)…
*
Radny m. st. Warszawy – Tomasz Zdzikot poprosił o odpowiedź na pytanie:
Jakie zmiany planowane są w ramach uzgodnionych przez Zarząd zmiany planu miejscowego centrum Międzylesia poza centrum handlowym, które w centrum Międzylesia powstanie?
Jakie są zmiany w układzie komunikacyjnym, bo o tym dzisiaj rozmawiamy? Jakie zmiany zostały przez Dzielnicę już uzgodnione i jaki będą miały wpływ na rozwiązania komunikacyjne w centrum Międzylesia?
*
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy – Przemysław Zaboklicki odpowiadając powiedział, że TIR –y przez Międzylesie nie będą jeździły.
W przekonaniu Zastępcy Burmistrza większość mieszkańców chce się dowiedzieć o tym
z czym się wiąże ta inwestycja i jaki będzie miała wpływ na ich życie.

*
Radna m. st. Warszawy – Ewa Masny poinformowała, że uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Ładu Przestrzennego Rady m. st. Warszawy (w posiedzeniu tym również uczestniczył radny Tomasz Zdzikot), na którym omawiana była sprawa skierowania
do wykonania planu centrum Międzylesia i zarówno ona, jak i radny zdają sobie sprawę
z tego, że tworzenie takiego planu między innymi opiera się na konsultacjach z mieszkańcami. Konsultacje te będą prowadzone na etapie projektowania planu.
Radna podkreśliła, że projektowanie jeszcze się nie zaczęło, ponieważ procedura jest taka, że Rada Miasta podejmuje uchwałę o tym, że plan zostaje skierowany do opracowania. Później projektanci ten plan opracowują i na etapie opracowania tego planu konsultują się
z mieszkańcami.
Zdaniem radnej wszyscy wiedzą, że przejazd bezkolizyjny przez tory kolejowe jest absolutnie niezbędny i nie jeden tylko więcej na trasie otwockiej. Natomiast wszyscy się obawiają tego, że przez ten przejazd bezkolizyjny pójdzie ruch tranzytowy omijający wjazd przez ul. Czecha.
Radna zwróciła uwagę, że w dobie światowego kryzysu nie wiadomo, jaka inwestycja będzie możliwa do wykonania, ponieważ nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie środki będą za rok, za dwa, trzy. Jedno, co można na pewno powiedzieć, to na pewno wcześniej niż tunel w Międzylesiu będzie Południowa Obwodnica Warszawy i żaden TIR nie będzie chciał jechać przez lasy.
*
Nasz komentarz: Proszę Państwa znamy już ... termin powstania tunelu w M. Nie wcześniej niż po 2015 ( teoretycznie POW ma być ukończone w 2015 roku - przyp. f_a)
**
Uff, jesteśmy przy punkcie nr 3
- Informacja o zamierzeniach dotyczących przebudowy ulic Zwoleńska-Żegańska
na odcinku Pożarskiego-Mrówcza i zgłębiamy raz jeszcze termin „ulica zbiorcza”…
*
Mieszkanka zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie terminu „drogi zbiorczej”.
*
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz wyjaśnił, że „ droga zbiorcza”, jak sama nazwa wskazuje, to jest taka droga, która zbiera ruch, czyli pojazdy wyjeżdżające z osiedli, instytucji, parkingów za pomocą tej drogi mogą się dostać do głównych arterii, które są jedną klasę wyżej. Projektant zaznaczył, że ta droga, (o której mowa na sesji) nie ma na celu wprowadzenie ruchu tranzytowego tylko pomóc mieszkańcom z osiedli, w których mieszkają, z gospodarstw, Urzędu Dzielnicy, szpitala dostać się do głównych arterii. Dlatego docelowo ta trasa ma być wydłużona w stronę Wisły z przeprawą przez nią tzw. mostem na Zaporze.
Projektant – Michał Michniewicz dokonał prezentacji dot. przebudowy ulic Zwoleńska –Żegańska.
*
I pytania radnych oraz odpowiedzi pierwszego z zaproszonych gości:
*
Radny Andrzej Krasnopolski spytał, które budynki są przewidziane do wyburzenia?
**
Odpowiedź:
*
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz wskazał budynki przewidziane do wyburzenia:
ul. Mrówcza 173,171, budynek znajdujący się na rogu ul. Patriotów i Żegańskiej, dalej wzdłuż ul. Żegańskiej są budynki na rogu ul. Dworcowej po jednej i drugiej stronie tj. budynek 2d i 4, Żegańska 1a (stara biblioteka, obecnie siedziba Rady Osiedla Międzylesia)
i 3, dobudówka do budynku Żegańska 22.
*
Radny Damian Matusiewicz zadał pytanie, gdzie są planowane przejścia w innych miejscach w tej inwestycji (poza tymi o których radni usłyszeli – dwóch przejściach podziemnych wzdłuż torów) ?
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiedział, że planowane są przejścia:
- przy rondzie z ul. Pożarskiego (tak jak dzisiaj funkcjonuje)
- przy Urzędzie przejścia w poziomie jezdni nie projektujemy (jest przejście podziemne)
- na wysokości wyjścia z przejścia podziemnego pod torami, to jest rondo na skrzyżowaniu ulic Patriotów (po stronie wschodniej) i Zegańskiej
- przez ul. Zwoleńską (funkcjonujące dzisiaj)
- przez ul. Patriotów jest zapewnione w poziomie minus jeden.
- przez ul. Mrówczą od strony południowej
- przez ul. Zwoleńską na wysokości ul. Mrówczej i na wszystkich wlotach ronda w poziomie terenu.
*
Radny m. st. Warszawy – Tomasz Zdzikot poprosił o odpowiedź na pytanie:
- Jaka jest odległość południowo-zachodniego narożnika istniejącego gimnazjum od planowanej trasy od wlotu tej trasy od strony zachodniej?
- Czy były prowadzone badania, które pokazałyby, czy usytuowanie trasy tak blisko istniejącego budynku szkoły nie spowoduje uszkodzenia jego konstrukcji?
- Czy były pomiary dot. zwiększonej intensywności hałasowej, w związku z budową trasy, dla szkoły?
- Na ile miejsc parkingowych przewidziany jest parking, o którym była mowa?
- Czy to jest parking w systemie miejskim park and ride, jeżeli tak, to w jaki sposób będzie kontrolowana długość postoju na tym parkingu?
- Kto będzie ponosił koszty utrzymania tego parkingu?
**

Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiadając radnemu m.st, Warszawy odnośnie odległości budynku szkoły od trasy powiedział, że od krawędzi jezdni jest ok. 12 m.
Jeżeli chodzi o badanie hałasu , to zostały one przeprowadzone nie tylko pomiary i badania, ale także analizy z prognozą na lata przyszłe.
*
Mieszkaniec zapytał, czy są sprawozdania z tych badań?
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiedział, że są i zostały przedstawione Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który wydaje decyzję środowiskową.
Odnośnie parkingu projektant powiedział, że parking był pomysłem gminy i jej ma służyć.
*
Radny m. st. Warszawy Tomasz Zdzikot ponowił pytanie odnośnie parkingu kierując je do Zarządu, jakie potrzeby ma zaspokajać ten parking jeżeli chodzi po potrzeby mieszkańców Wawra. Radny zwrócił się do projektanta o podanie dokładnej ilości budynków do wyburzenia.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiedział, że ma być wyburzonych osiem budynków.
*
Radny Andrzej Krasnowolski zapytał o szerokość skrajni drogowych, czyli linii rozgraniczających ronda przed Urzędem.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz powiedział, że w jego rozumieniu chodzi o średnicę ronda, nie o linie rozgraniczające.
Poinformował, że średnica ronda wynosi 42 m. ( w tym 24 m wyspa)
*
Radny Andrzej Krasnowolski zapytał, ile metrów ma rondo razem z chodnikiem i ścieżką rowerową.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz powiedział, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi, zależy to od tego, w którym miejscu zrobi się przekrój przez rondo. Jest to węzeł i tutaj nie ma przekroju, który się powtarza.
*
Radny Andrzej Krasnowolski prosił o wskazanie od ilu metrów do ilu dochodzi.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiedział, że będą takie miejsca, w których
do tych 42 m po jednej stronie należy dodać ścieżkę rowerowa i chodnik o zmiennej szerokości i po drugiej opaskę, bądź chodnik o zmiennej szerokości.
*
Radny Andrzej Krasnowolski poprosił o podanie szerokości ronda w najszerszym
i najwęższym miejscu ronda przy ul. Dworcowej.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz powiedział, że może podać najwęższe miejsce, ponieważ najszersze niestety obejmuje swoim zakresem, wejście do przejścia podziemnego,
z drugiej strony parking pod Urzędem.
Projektant poinformował, że najwęższym miejscu będzie 47 m, (jeżeli jest chodnik), natomiast w najszerszym nie umiał określić, ponieważ jest to szerokość zmienna.
*
Radny Maciej Kulesza poprosił o podanie szerokości samych dróg dojazdowych i samej szerokości tunelu w różnych punktach.
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiadając przedmówcy powiedział, że na głównym ciągu są dwie jezdnie, każda z nich ma 7 m szerokości z wyłączeniem odcinka, gdzie jest zlokalizowany tunel, bo tam wymagane jest poszerzenie jezdni z uwagi na umieszczenie instalacji, która ma odprowadzać wodę z jezdni (tam jest 7,40).
*
Wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy – Włodzimierz Zalewski spytał, czy będzie możliwość przejazdu ul. Mrówczą w całym ciągu ul. Mrówczej do ul. Lucerny?
**
Projektant (ILF) – Michał Michniewicz odpowiedział, że przejazd jest możliwy, tylko trzeba przejechać przez rondo.
***
W tym miejscu czas na kawę, a po przerwie pytania zadawać będzie społeczeństwo:).